#Montessori το ανάγνωσμαν 4 - Γράμματα σπουδάγματα...


Όποτε μιλάω με την αγαπημένη μου Ελένη από το Tickle me pink, δεν ξεχνά ποτέ να μου τονίζει πόσο διασκεδάζουν τα μικρά της κουνιάδας της με τις δραστηριότητες φιλοσοφίας Montessori που έχω αναρτήσει στο blog. Η αλήθεια είναι ότι έχω καιρό να δημοσιεύσω ένα αντίστοιχο ποστ, έτσι βρήκα σήμερα την κατάλληλη αφορμή για να σας μιλήσω για την εκμάθηση του ελληνικού αλφάβητου.

Τα μικρά μας έχουν απίστευτες δυνατότητες αρκεί την κατάλληλη στιγμή χωρίς πίεση και πάντα εφόσον είναι δεκτικά μέσα από το παιχνίδι να τους δείξεις και να τους διδάξεις γραφή και ανάγνωση. Πριν όμως προχωρήσω στο σημερινό ποστ θέλω να διευκρινήσω ότι ο στόχος μου δεν είναι να "φορτώσω" το μικρό φασόλι με δραστηριότητες και πολλά εκπαιδευτικά παιχνίδια ώστε να τον προετοιμάσω για να γίνει "αστροναύτης" ή ένας "μικρός Άινσταιν". Πρώτα από όλα θέλω ο μικρός μου να είναι ευτυχισμένος, να νιώθει ελεύθερος, να παίζει όσο το δυνατόν περισσότερο και να ασχολείται με παιχνίδια και δραστηριότες που τον ευχαριστούν. Αυτό που με ενδιαφέρει είναι να του προσφέρω ερεθίσματα και εφόσον διαπιστώσω ότι κάτι τον ενδιαφέρει, απλά θα προσπαθήσω να βρω τα μέσα για να ενισχύσω το ενδιαφέρον του, χωρίς όμως να τον βοηθώ ιδιαίτερα.

Εξάλλου αυτή είναι η φιλοσοφία της Μοντεσσοριανής αγωγής. Η ίδια η Μαρία Μοντεσσόρι έλεγε "σ'αγαπώ γι' αυτό δε σε βοηθώ" υποστηρίζοντας ότι θα πρέπει να αφήσουμε το παιδί ελεύθερο να ανακαλύψει, να προσπαθήσει και να "μοχθήσει" για να πετύχει κάτι. Τότε μόνο το ίδιο θα πάρει εκείνη την ανέλπιστη χαρά και ικανοποίηση ότι κατάφερε κάτι, με αποτέλεσμα να πιστέψει στις δυνάμεις του και στον εαυτό του.

Πάμε λοιπόν να δούμε πόσο απλά και εύκολα τα μικρά μας μπορούν να διδαχθούν το αλφάβητο, να αναγνωρίσουν τα γράμματα και να αρχίζουν να τα ταιριάζουν με οπτικοποιημένες λέξεις.

1ο στάδιο-Τραγουδάκι
Το μικρό φασόλι έμαθε καταρχήν το αλφάβητο ως τραγουδάκι. Η διαδικασία απλή, για αρκετά πρωινά εφόσον είχε ξυπνήσει με διάθεση του το τραγουδούσα στη διαδρομή για το σχολείο. Όσο γρήγορα έμαθε το "Τα κλεφτόπουλα" πέρσυ στη σχολικη γιορτή της ανηψιάς μου, τόσο εύκολα  αποστήθισε και το τραγουδάκι. Πλέον το λέμε παρέα όχι τόσο συχνά, συνήθως μέσα στο αυτοκίνητο χαλαρά παρέα με άλλες αγαπημένες του μελωδίες.

2ο στάδιο-Επαφή με μαγνητικά γράμματα ως ερέθισμα
Παράλληλα, αγόρασα γραμματάκια μαγνήτες τα οποία κόλλησα στο ψυγείο και σε ένα μαγνητικό πίνακα και άφησα το φασόλι ελεύθερο να παιξεί μαζί τους. Περιττό να σας πω ότι τα γράμματα έγιναν σούπα στην μικρή του κατσαρόλα, πέτρες για να φορτώσει με τον εκσκαφέα στο φορτηγό του κα. Για τα συγκεκριμένα δεν έδειξε ιδιαίτερο ενδιαφέρον ένα εξάμηνο όμως μετά, εφόσον είχαμε προχωρήσει και στην οπτικοποίηση που σας αναφέρω παρακάτω, το ίδιο όταν παίζει μαζί τους μου φέρνει γραμματάκια και ονοματίζει μόνο του ποιό γράμμα κρατάει στο χέρι.

3ο στάδιο- Οπτικοποίηση του τραγουδιού
Στη συνέχεια πέρασα στην οπτικοποίηση του τραγουδιού. Από γνωστό μεγάλο πολυκατάστημα αγόρασα ένα παζλ με σφηνώματα. Στην αρχή άφησα το μικρό να πειραματιστεί, στη συνέχεια το φτιάξαμε δύο/τρειςφορές μαζί και μετά η μαμά απλά ανακάτευτε τα γράμματα. Αν και μόλις δύο χρονών το φασόλι ταίριαζε αρκετά, το άφηνα να παίξει όσο ήθελε και αν βαριόταν δεν το πίεζα ποτέ να συνεχίσει. Με τον καιρό ολοκλήρωνε μόνος του το παζλ οπότε σκέφτηκα ότι ήταν μια καλή ευκαιρία μαζί με τα γράμματα να ταιριάζουμε και λεξούλες. Έτσι, κάθε φορά που του έδινα ένα γράμμα το ονομάτιζα και στη συνέχεια του το έδινα για να το ταιριάξει π.χ. επέλεγα το άλφα, το ονομάτιζα και μετά του έλεγα την λέξη αεροπλάνο κοκ.



4ο στάδιο- Σύνδεση γραμμάτων με λέξεις
Τώρα, βρισκόμαστε στο στάδιο που δεν ονοματίζω το γράμμα αλλά μιμούμαι τον ήχο του π.χ. αααα, βου, γου κοκ. μιας και είναι πιο εύκολο για όλους μας να συνδέουμε ήχους και εικόνες άρα ακόμη πιο εύκολο για τα παιδιά αποκτήσον γνώσεις. Γι' αυτό τον λόγο, αγόρασα και το παζλ της AS Company όπου κάθε γράμμα αντιστοιχεί σε εικόνα το όνομα της οποίας είναι γραμμένο από κάτω. Μάλιστα το πρώτο γράμμα της κάθε λέξης έχει το ίδιο χρώμα με το γράμμα που πρέπει να ταιριάξεις. Στην πίσω μεριά δε υπάρχει και ο αντίστοιχος αγγλικός όρος. Νομίζω ότι το συγκριμένο εκτός από σούπερ τιμή (4,99 ευρώ) θα γίνει ένα από τα αγαπημένα μας παζλ.



Τέλος, ετοίμασα στον υπολογιστή και μερικές δικιές μου καρτέλες με αντιστοίχιση γραμμάτων και αγαπημένων αντικειμένων του μικρού (ξέρετε μπουλντόζες, γερανοί κλπ),  τα οποία σκοπεύω να τυπώσω σύντομα δημιουργώντας το πρώτο του εκπαιδευτικό βιβλίο.


Αν θέλετε να μάθετε περισσότερα για την καλλιέργεια της μαθησιακής ανεξαρτησίας στα παιδιά διαβάστε ένα εξαιρετικό άρθρο στο blog Πως έγινα μαμά.

2 σχόλια :

  1. Έχω ακουσει πολλά για το σύστημα Μοντεσόρι - τα περισσότερα θετικά, αλλά όχι όλα. Από αυτά που βλέπω όμως εδώ, δεν απέχουν από αυτά που μαθαίνουμε όλες στα παιδιά μας. Ή από τα βιβλιαράκια δραστηριοτήτων που καθόμαστε με τις ώρες και "διαβάζουμε" μαζί!
    Πάντως, όσο ασχολούμαστε με τα παιδιά, τόσο περισσότερα μαθαίνουν και τόσο περισσότερο διασκεδάζουμε - όλοι!

    Καλημέρα
    Ελένη
    https://myfortysomethingworld.wordpress.com

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ναι πολλές "πρακτικές" δεν απέχουν από απλές δραστηριότητες και φυσικά το μόνο σίγουρο είναι ότι ο ποιοτικός χρόνος με τα παιδιά μας είναι ότι καλύτερο μπορούμε να τους προσφέρουμε.

      Διαγραφή